Buiten

Van wolkbreuk naar gezelligheid

Kamperen in het voorseizoen heeft zo zijn eigenaardigheden. Hier op een heuvel op de grens van Toscane en Umbrië betekent het in elk geval rust. De camping is nog niet voor een kwart gevuld, en de gasten díe er zijn komen ook bijna allemaal voor die rust. En voor Italië natuurlijk. Alleen is ook het weer in het voorseizoen hier nog niet wat het zou moeten zijn. Niet permanent althans, niet bestendig.

Zo zat ik gistermorgen nog in korte broek te overwegen een duik in het zwembad te nemen, maar kropen we rond een uur of twee in al onze warme kleren in de tent, terwijl er buiten een wolkbreuk losbarstte, inclusief hagel en donder. Als het bij ons hagelt duurt dat eigenlijk nooit lang, tien minuten op zijn hoogst. Deze hagelstenen, met een gemiddelde doorsnee van een centimeter, bleven minstens een half uur onze tent bekogelen. Daartussendoor viel dan ook nog eens zo veel water dat het sanitairgebouw geheel blank kwam te staan en je door enkeldiepe plassen moest waden om er überhaupt te komen. Achteraf vernamen we dat het twintig kilometer verderop amper een paar minuten wat gesputterd had.

Omdat we nog boodschappen moesten doen, én omdat er een verwarming in onze auto zit, besloten we eerst maar naar de stad onderaan de heuvel te rijden, via de minst slechte route. Op flink wat plekken was de weg veranderd in een beekje, maar we konden prima doorrijden. Tot op het punt waar bij een geparkeerde auto iemand foto’s stond te maken: de weg was daar in breedte gehalveerd doordat de berm erop was geschoven. Zo van de helling af het asfalt op; we konden er nog net langs. Op de terugweg kwamen we een auto tegen van de wegreparatiedienst; ze hadden nog niks gerepareerd maar wel bordjes geplaatst met de waarschuwing dat er wegwerkzaamheden plaats vonden. Benieuwd hoe lang die bordjes er blijven staan.

Weer boven gekomen vonden we campingbeheerder Roberto druk doende bij het toiletgebouw. Met een hogedrukspuit en vloerwissers probeerde hij de puinhoop weg te werken die tot in de douchebakken achterin het gebouw gestroomd was. En dan zijn er altijd wel een paar mensen die meteen de handen uit de mouwen steken, in dit geval allemaal mannen. Tegen zessen konden we weer normaal van het sanitair gebruik maken en was er tussen de heren en Roberto een soort kameraadschap ontstaan die erom vroeg beklonken te worden met een glas wijn. Roberto regelde bij het restaurant naast de camping een schaaltje warme hapjes en maande de heren ook hun dames te nodigen. Met negen mensen hadden we de twee eerste flessen zo leeg, en een van de heren bestelde er nóg maar twee, omdat het zo gezellig was. Tegen achten schoven we met zijn allen een serie tafels in het restaurant aaneen, om dan ook maar gezamenlijk wat te gaan eten.

Bij ons (8 Nederlanders en Roberto) voegden zich nog twee mannen die wat later op de camping waren aangekomen en die inmiddels ook al weer vertrokken zijn. De 8, vier hetero-stellen in leeftijd variërend van 43 tot 67, vormden voor een paar uur een supergezellige groep mensen die elkaar al jaren leken te kennen. Voor het restaurantpersoneel moet het een vreemde gewaarwording zijn geweest om zomaar zo’n toch wat luidruchtige groep Nederlanders in de zaak te hebben. Maar ach, misschien hadden ze wel rekening gehouden met de Tsjechische schoolkinderen die niet zijn komen opdagen. Die hadden op hun voetreis naar Assisi hier een nacht zullen verblijven. Waar ze nu zijn? Geen idee.

Hier wachten we nog steeds op de laatste buien; vanaf morgen lijkt de zomer niet alleen volgens de kalender te beginnen.

3 thoughts on “Van wolkbreuk naar gezelligheid

1. He Agnes &Jelle,
    Dat klinkt als vakantie, nietwaar. Troost jullie, ook hier is het niet veel beter… De toon van je verhaal klinkt gezellig, geniet ervan Warme groet, marjan

2. Nou…..als ik mocht kiezen tussen verblijf in NL of verblijf in I….dan wist ik het wel.
    I. dus….geniet lekker verder, ondanks het af en toe k** weer!