muziek

Dayna Kurtz in de Oosterpoort

P1050793De Kleine Zaal van de Oosterpoort in Groningen is helemaal zo klein nog niet. Hij is alleen van de twee grote zalen de kleinste, en ik vind hem ook de fijnste van de twee. Ze verkopen er geen genummerde zitplaatsen voor, dus we waren op 3 maart mooi vroeg aanwezig om een prettige plek te kunnen bemachtigen. Je weet maar nooit hoe vol het wordt. Hoewel: tot op de dag zelf werden er tot onze verbazing nog kaartjes aangeboden. Dayna Kurtz die niet eens de Kleine Zaal van de Oosterpoort vol krijgt? Hoe is het mogelijk.

Dayna Wie? Okee, ik geef het toe, ook ík ken haar niet van haar eerste optredens en album. Die dateren van 1997, toen ze door de National Academy of Songwriters meteen ook maar tot Female Songwriter of the Year werd gebombardeerd. Wij kwamen haar, zoals zo velen, op het spoor via mijn vaste muziekdealer, en toen ze voor dit seizoen weer op de agenda van de Oosterpoort opdook, zagen wij onze kans schoon haar live te zien optreden. De geluidsopnamen die we tot dan toe gehoord hadden waren heel divers, van zwoele jazz via langzame country tot rauwe blues, maar alles loepzuiver gezongen. Zou ze dat in het echt ook kunnen?

P1050795

there’s whisky…

En óf ze dat kon, en meer! Op het podium maakte ze van haar optreden een intiem feestje. Samen met haar gitarist Robert Mache nam ze plaats op een van de twee stoelen te midden van een verzameling snaarinstrumenten. Tussen de twee muzikanten in stond een laag tafeltje met daarop voor beiden een water- en een whiskyglas. Beide gevuld. Aan het eind van het concert was Kurtz’ whiskyglas leeg, na een paar keer bijgevuld te zijn. Ze houdt er wel van, dus. En ze gunde ons ook wat, dat scheelt dan weer, plus dat haar performance er bepaald niet onder te lijden had.

P1050798De snaarinstrumenten: Kurtz bespeelde een ‘gewone’ akoestische gitaar en een jazzgitaar die me aan Eddy Christiani zaliger deed denken, plus een banjo.Van de ‘gewone’ gitaar maakte ze trouwens vaak en vakkundig een slide guitar. Ook nam ze (uiteraard) het grootste deel van de zang voor haar rekening. Robert Mache begeleidde haar afwisselend op een elektrische gitaar en een mandoline, en zong af en toe een stukje tweede stem mee. Negatief gezegd voegde dat laatste weinig toe behalve gezelligheid; Dayna Kurtz heeft van zichzelf zo’n sterke en interessante stem dat een tweede stem echt alleen voor de franje nodig is. Mache leek daar totaal geen moeite mee te hebben, die had er compleet vrede mee dat hij te gast was op Dana’s feestje. En op zijn tijd plaatste hij ook een gevatte opmerking en lachte hij mee om de grappen en grollen van zijn gastvrouw.

Want dat is een tweede pluspunt van mevrouw Kurtz: behalve een ijzersterke stem heeft ze ook een innemende persoonlijkheid, met haar humor op het randje van ordinair. Niet veel vrouwen komen er zo mee weg wanneer ze on stage vragen wat het Nederlandse woord voor horny is, en vervolgens minstens tien keer beweren ‘geil’ te zijn. Hoe ze dat doet, weet ik nóg niet, maar je accepteert het van haar. Misschien komt het omdat ze net daarvoor 100 procent geloofwaardig een super-emotioneel ‘It’s how you hold me’ heeft gezongen, en een paar nummers later net zo makkelijk met volle overtuiging een drinklied (‘Raise the last glass’) inzet, waarbij wij het refrein mee mogen zingen. De tekst was vooraf al op de banken gelegd; ze vertelt erbij dat er opnamen worden gemaakt voor een volgende plaat. Natuurlijk willen wij daar wel op meezingen. En ook bij ‘You’ll always live inside of me’ mogen we even meedoen, wat misschien wel zo goed is, anders had ik het niet droog gehouden: zij zingt het voor haar overleden vader, maar wij mogen er onze eigen overleden of vertrokken geliefden bij in gedachten nemen.

Kurtz zingt Brel

Kurtz zingt Brel

Tot mijn vreugde zingt ze ook ‘Nola’, haar prachtige heimwee-naar-New-Orleans-lied, en tot mijn verbazing heeft ze voor haar toegift zelfs ‘Mijn vlakke land’ van Jacques Brel in huis. Dat doet ze weliswaar met een metersdik accent, maar volgens mijn ook aanwezige muziekdealer is het al een stuk beter dan de vorige keer dat hij haar dit hoorde doen. En ze doet het a capella, én zuiver! Ga d’r maar aan staan. Bij de herinnering staan me een week later de haren weer rechtop. Na afloop horen we dat ze minstens drie kwartier langer is doorgegaan dan vooraf de bedoeling was. Mijn dealer en zijn dame, en mijn heer gemaal en ik zijn het erover eens: een top-avond!

P1050799

2 thoughts on “Dayna Kurtz in de Oosterpoort

  1. Was een top avond met het mooiste wat ze kon brengen, haar oude songs voor de live cd waren erg mooi, last good taste, monroe. En een geweldige uitvoering de Tom Waits song talking at the same time was. erg boeiend. Een stem als Dayna heeft echt niemand.. elke keer, altijd weer verbazen. Mijn vlakke land deed ze ook in 2010 toen ze hier was, toen had ze zelfs een oranje bodywarmer aan tijdens dit nummer!
    Haar tournee was elke avond zo anders met verschillende songs die ze speelde, ik volg haar naar elk concert in ons kleine landje. Bedankt voor de mooie foto’s!
    Cheers, Anton

  2. Pingback: Het derde van Dayna | Chez Angus

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s